Solidarna szkoła
Pierwszy semestr roku szkolnego 2017/2018 – ścieżka historyczna
„Wyzwaniem jest pobudzenie wyobraźni młodych ludzi, aby dla siebie odkryli historię Solidarności i dostrzegli w niej ważny element swojej tożsamości. Aby zgodnie z własną wrażliwością chcieli budować swoje relacje ze światem w oparciu o jej ideały” – powiedziała Patrycja Medowska, zastępca Dyrektora Europejskiego Centrum Solidarności.
Tematem pierwszego semestru będą Paczki Solidarności. Realizacja programu rozpoczyna się od poznania historii i dziedzictwa polskiego ruchu społecznego, Solidarności. Uczniowie podczas zajęć realizowanych na podstawie scenariuszy lekcji dostarczonych przez CEO analizują postawy i wartości członków Solidarności, poznają kontekst społeczny i polityczny ich działań.
Uczniowie i uczennice będą mogli poznać historię pomocy, jakiej w latach 80. udzieliły Polsce społeczeństwa krajów Europy Zachodniej, jak również USA, Kanady, Izraela przy wsparciu organizacji obywatelskich i religijnych. Będzie to okazją do poznania przez młodzież historii społecznej tego okresu i refleksji nad tym, jaki wymiar poza materialnym miała okazana Polakom pomoc.
Drugi semestr roku szkolnego 2017/2018 – ścieżka społeczna
Temat drugiego semestru – „Współczesna paczka solidarności” będzie nawiązywał do historycznych “paczek solidarności”, próbując znaleźć ich współczesny wymiar. Uczniowie będą próbować odpowiedzieć na pytanie, jak dzisiaj ideały Solidarności obecne są w życiu społecznym i debacie publicznej, nie tylko w Polsce, ale także w Europie i na świecie. W ramach drugiego semestru odbędzie się również Wirtualny Festiwal Historii Najnowszej, w ramach którego uczniowie będą mieli szansę na poszerzenie i sprawdzenie swojej wiedzy, ale też twórcze działanie, w którym ożywią historię na co dzień zamkniętą w szkolnych podręcznikach poprzez gry i ćwiczenia wykorzystujące archiwalne fotografie, nagrania oraz inne źródła historyczne.
„Solidarna szkoła to taka, w której wszyscy są zachęcani do tego, by uważnie rozglądać się wokół siebie i po całym świecie; zastanawiać, komu i jak można pomóc; rozmawiać i pytać; wykonywać małe gesty, ale też planować większe działania” - powiedziała Alicja Pacewicz, wiceprezeska Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Takie właśnie mniejsze lub większe działania podejmie młodzież na koniec roku szkolnego realizując projekty uczniowskie, których celem będzie budowanie solidarności i poszukiwanie jej współczesnego wymiaru np. poprzez wolontariat i działania na rzecz osób potrzebujących.
Ta strona używa pliki cookies (ciasteczka). W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki internetowej znajdziesz tutaj.